Vereniging van

autogasinbouw specialisten

Veiligheid

image

Ondertitel van de foto, komt bij mouseover tevoorschijn

Veiligheid

  • Bij zowel de inbouw als bij iedere APK-beurt wordt het complete systeem gecontroleerd op lekkage; dit gebeurt zekerheidshalve;
  • De LPG-tank bestaat uit 6 mm dik plaatstaal, waar zelfs een kogel op afketst en die bij een eventueel ongeval nooit zal scheuren. In de praktijk is dat bij botsproeven o.a. door Volvo aangetoond.
  • Iedere LPG-tank wordt bij fabricage getest op 25 bar (de normale druk in een gevulde tank is ca. 8 bar). Zou bij een ongeval de auto in brand vliegen en daardoor de druk in de tank oplopen tot boven de 25 bar, dan vindt er een korte uitstroming van LPG plaats door een afblaasbeveiliging. Dit heeft een korte steekvlam tot gevolg. De druk in de tank zakt en onmiddellijk sluit de betreffende klep. Deze zal pas weer openen, indien de druk opnieuw oploopt.

image

Ondertitel van de foto, komt bij mouseover tevoorschijn

Veiligheid

  • Iedere LPG-tank is uitgerust met een vulbegrenzer, zodat de tank maximaal 80% gevuld kan worden. Zou u namelijk bij -25° de tank volledig (= 100%) kunnen vullen en vervolgens de auto in een verwarmde garage parkeren, dan zou door de temperatuurstijging de druk oplopen en de afblaasbeveiliging in werking treden. Daardoor zou er autogas in de garage terecht komen. Door de beperkte mate van vulling kan het gas bij een temperatuurstijging meer dan voldoende uitzetten zonder dat er uitstroming plaatsvindt.
  • Zou bij een ongeval een van de componenten op de tank afbreken, dan sluit onmiddellijk een veiligheidsklep binnen de tank;
  • Zou bij een ongeval de LPG-leiding breken, dan sluiten onmiddellijk de terugslagkleppen, die zowel in de tank als ook in de motorruimte zijn gemonteerd.
  • Kortom: de in de auto gemonteerde LPG-tank is veiliger dan een benzinetank.

image

LPG-systeem fabrikanten & leveranciers

  • image
  • image
  • image

Heeft u een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.